Ο σκοπός για τον οποίο ίδρυσα το Δικτυότοπο Κιατίπη |
Για ένα Παγκόσμιο Κίνημα για την Αταξική Κοινωνία και την Άμεση Δημοκρατία. |
Επεξηγηματικό Σημείωμα
Το κείμενο που ακολουθεί είχα γράψει για τις Ιστοσελίδες με τίτλο "Για την Αταξική Κοινωνία", που είχα δημιουργήσει το 1998, και των οποίων η παρουσία στο Διαδίκτυο διακόπηκε επειδή δεν άντεχα το οικονομικό κόστος διατήρησής τους. Το κείμενο αυτό δημοσιεύω εδώ χωρίς ουσιαστικές αλλαγές. Εύχομαι να καταστεί το αρχικό -εισαγωγικό- υλικό πάνω στο οποίο να διεξαχθεί μια σοβαρή συζήτηση, που θα αποσκοπεί στο να διαφωτίσει τους αναγνώστες για τις δυνατότητες εγκαθίδρυσης, στο σύντομο σχετικά μέλλον και σε μερική και ή σε παγκόσμια κλίμακα, της Αταξικής Κοινωνίας που θα λειτουργεί με βάση τις αρχές της Άμεσης Δημοκρατίας. Ευελπιστώ επίσης όπως συμβάλει με το δικό του τρόπο στη δημιουργία επιμέρους κοινωνικών οργανώσεων που να λειτουργούν με βάση της αρχές της άμεσης δημοκρατίας. Σήμερα οι περισσότερες υπάρχουσες κοινωνικές οργανώσεις -και το κράτος ανάμεσά τους- έχουν ταξικό χαρακτήρα γιατί είναι οργανωμένες με ένα πυραμιδικό ιεραρχικό σύστημα κατοχής και άσκησης εξουσίας και επειδή λειτουργούν με βάση τις αρχές της αστικής δημοκρατίας ή αλλιώς με βάση τις αρχές του δημοκρατικού συγκεντρωτισμού. Έχουν ταξικό χαρακτήρα για ένα ακόμα λόγο: δημιουργούν διαφορετικές τάξεις ανθρώπων: ανώτατη ηγεσία (διευθυντήριο), μεσαία στελέχη, κατώτερα στελέχη, απλά μέλη. Με βάση το οργανωτικό αυτό σύστημα και με βάση τις πιο πάνω αρχές λειτουργίας, γίνεται δυνατή η συγκέντρωση και μεταφορά οικονομικής, πολιτικής, πολιτισμικής και άλλων μορφών δύναμης, με θεσμοθετημένες διαδικασίες και με διάφορα τεχνάσματα και δολοπλοκίες, από τους πολλούς σε ένα ή σε μερικά άτομα. Τα άτομα αυτά (η ανώτατη ηγεσία) έχοντας στη διάθεσή τους αυτή τη συσσωρευμένη πολύμορφη δύναμη, δύνανται να τη χρησιμοποιούν για να αποφασίζουν αυτοί για λογαριασμό των πολλών και έτσι να εξουσιάζουν όλους αυτούς που τους είχαν παραχωρήσει τη δύναμή τους και έμειναν γυμνοί από δύναμη και όχι μόνο, αλλά και να εξουσιάζουν άμεσα ή έμμεσα και πολλούς άλλους που δεν είναι μέλη της οργάνωσης ή κόμματος ή κράτους που ηγούνται. Θεωρητικά, η δημιουργία μιας αταξικής οργάνωσης ή η μετατροπή μιας υπάρχουσας ταξικής οργάνωσης σε μια οργάνωση που να λειτουργεί με βάση τις αρχές της άμεσης δημοκρατίας είναι ουσιαστικά μια απλή ανατρεπτική διαδικασία: αυτό μπορεί να γίνει αν απλώς τα μέλη δεν παραχωρούν σε τρίτους το δικαίωμα του αποφασίζειν, αλλά το διατηρούν για τον εαυτό τους και ορίζουν σε θέσεις που δημιουργούν σε κεντρικά και άλλα ειδικά σώματα και όργανα τα κατάλληλα άτομα για να τους βοηθούν με πληροφορίες και άλλως πως στο να παίρνουν οι ίδιοι τις σωστές αποφάσεις. Από πρακτικής, όμως, άποψης το θέμα δεν είναι τόσο απλό, όσο φαίνεται θεωρητικά. Ένα από τα βασικά θέματα που πρέπει να λύσουν οι υποστηρικτές της αταξικής κοινωνίας και της άμεσης δημοκρατίας έχει τεχνολογικό χαρακτήρα: θα πρέπει να εξεύρουν με βάση τη σύγχρονη τεχνολογία τον τρόπο εκείνο με βάση τον οποίο θα μπορούν να τα χιλιάδες ή εκατομμύρια μέλη να πληροφορούνται σωστά και γρήγορα και να παίρνουν μέρος σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων, καθώς και στις διαδικασίες υλοποίησης των αποφάσεων. Η χρήση μαγνητικών καρτών, στις οποίες θα καταχωρούνται τα στοιχεία του δικαιούχου δυνατόν να κάνει δυνατή τη οργάνωση διαδικασιών λήψης αποφάσεων με τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών και μέσω τηλεφωνικών γραμμών. Ποια η δική σας γνώμη; Έχετε κάτι να προτίνετε; Όποιος έχει απόψεις και προτάσεις επί του θέματος μπορεί να μου τις στείλει με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο για να τις δημοσιεύσω στις Ιστοσελίδες αυτές. Χαμπής Κιατίπης Λευκωσία 1η Ιουνίου, 2001
|
Περιεχόμενα
|
1. Εισαγωγή Οι ιστοσελίδες αυτές έχουν δημιουργηθεί με Ένα και Μοναδικό Σκοπό, ο οποίος όμως έχει αντιθετικό χαρακτήρα: από τη μια σκοπεύουν στο να συμβάλουν με το δικό τους τρόπο στη διαμόρφωση αληθινού περιεχομένου κοινωνικής συνείδησης με φιλοσοφική και επιστημονική μορφή, όσον αφορά τον Κόσμο γενικά και την Ανθρωπότητα ειδικά (αυτή είναι η θεωρητική πλευρά του σκοπού), και από την άλλη, να συμβάλουν με το δικό τους τρόπο στη δημιουργία ενός Πανανθρώπινου Μεταρρυθμιστικού και Επαναστατικού Κοινωνικού Κινήματος Για Μιαν Αταξική Κοινωνία. (αυτή είναι η πρακτική πλευρά του σκοπού) Προϋποθέτουμε ότι το Κίνημα για μιαν Αταξική Κοινωνία, ως κλειστό σύστημα, θα οργανωθεί και θα λειτουργεί με βάση τις αρχές οργάνωσης και λειτουργίας μιας αταξικής κοινωνίας και ως ανοιχτό σύστημα, θα παρεμβαίνει με τις αποφάσεις και τις δραστηριότητές του στο κοινωνικό γίγνεσθαι, με σκοπό να συμβάλει στην ανοδική πορεία ανάπτυξης όλης της ανθρώπινης κοινωνίας προς την κατεύθυνση όμως της βαθμιαίας εφαρμογής των αρχών οργάνωσης και λειτουργίας της αταξικής κοινωνίας στη μια επιμέρους κοινωνική οργάνωση μετά την άλλη μέχρι και την εφαρμογή τους στο καθολικό επίπεδο οργάνωσης της κοινωνίας, δηλαδή σ' ολόκληρη την Ανθρωπότητα. Για να εφαρμοστούν βαθμιαία οι αρχές οργάνωσης και λειτουργίας της αταξικής κοινωνίας στη μια επιμέρους κοινωνική οργάνωση μετά την άλλη και τελικά σ' όλη την ανθρωπότητα, προϋποτίθεται λογικά ότι οι επιμέρους οργανώσεις θα πρέπει να αρνηθούν και καταργήσουν τις αρχές οργάνωσης και λειτουργίας της ταξικής κοινωνίας με βάση τις οποίες είναι σήμερα οργανωμένες και με βάση τις οποίες λειτουργούν. Είτε οι αρχές οργάνωσης και λειτουργίας της ταξικής κοινωνίας μπορεί να εφαρμοστούν είτε οι αρχές οργάνωσης και λειτουργίας της αταξικής κοινωνίας. Δεν είναι δυνατόν να συνυπάρχουν στην στην ίδια οργάνωση.
|
2. Ταξικό "versus" Aταξικό Κοινωνικό Σύστημα Άρνηση: Είμαστε ενάντια, απορρίπτουμε και αρνούμαστε να δεχόμαστε και να υποστηρίζουμε το Ταξικό Κοινωνικό Σύστημα, επειδή χαρακτηρίζεται από τα πιο κάτω ουσιώδη χαρακτηριστικά γνωρίσματα:
Θέση: Είμαστε υπέρ ενός Αταξικού Κοινωνικού Συστήματος και υπέρ του αγώνα για την εγκαθίδρυσή του σε πανανθρώπινη κλίμακα. Οραματιζόμαστε δηλαδή ένα αταξικό κοινωνικό σύστημα όχι μόνο για μια Χώρα, όχι μόνο για ένα Έθνος, αλλά για ολόκληρη την Ανθρωπότητα. Προϋποθέτουμε ότι οι βασικές αρχές οργάνωσης και λειτουργίας του Αταξικού Κοινωνικού Συστήματος θα πρέπει να είναι τέτοιες που, από τη μια, να αρνούνται και να καταργούν όλα τα πιο πάνω αναφερθέντα ουσιώδη χαρακτηριστικά γνωρίσματα της ταξικής κοινωνίας, και, από την άλλη:
Πιστεύουμε ότι, η μετάβαση από την Ταξική στην Αταξική κοινωνία δεν θα επιτευχθεί αυθόρμητα, αλλά με συνειδητό τρόπο, αφού οι άνθρωποι συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα της και οργανωθούν και αγωνιστούν γι' αυτή την μετάβαση. αφού οι άνθρωποι μάθουν και συνηθίσουν να συνδιαλέγονται, να αποφασίζουν και να δρουν από κοινού για τα κοινά τους ζητήματα, στη βάση των αρχών οργάνωσης και λειτουργίας της Αταξικής Κοινωνίας. Πιστεύουμε ότι, κατά τον αγώνα για την μετάβαση από την Ταξική στην Αταξική κοινωνία, οι οργανωμένα αγωνιζόμενοι άνθρωποι θα περάσουν σε ένα ανώτερο πολιτισμικό επίπεδο, θα γίνουν πραγματικά ανώτεροι άνθρωποι, θα γίνουν οι άνθρωποι που θα γράψουν τα πρώτα κεφάλαια ενός νέου, ανώτερου σταδίου της ιστορίας της Ανθρωπότητας.
|
3. Για ένα παγκόσμιο κίνημα "Για Μιαν Αταξική Κοινωνία"
Οραματιζόμαστε τη δημιουργία ενός Πανανθρώπινου Μεταρρυθμιστικού και Επαναστατικού Κοινωνικού Κινήματος, βασικός σκοπός του οποίου θα είναι ο αγώνας για την υιοθέτηση και την εφαρμογή στην πράξη των αρχών οργάνωσης και λειτουργίας της Αταξικής Κοινωνίας από όλα τα άτομα, από όλες τις κοινωνικές οργανώσεις και τέλος απ' όλη την Ανθρωπότητα. Το Κίνημα αυτό, ενώ θα δημιουργηθεί μέσα στα πλαίσια του ταξικού συστήματος, απορρίπτοντας ή αλλιώς αρνούμενο τις αρχές οργάνωσης και λειτουργίας της ταξικής κοινωνίας, θα υιοθετήσει για τον εαυτό του σαν αρχές οργάνωσης και λειτουργίας του, τις αρχές οργάνωσης και λειτουργίας της Αταξικής Κοινωνίας και θα αγωνίζεται για να εφαρμοστούν αυτές οι αρχές και στις άλλες κοινωνικές οργανώσεις και κινήματα. Αυτό σημαίνει ότι στις γραμμές του Πανανθρώπινου Κινήματος "Για Μιαν Αταξική Κοινωνία" δεν θα υπάρχουν, από τη μια, αρχηγοί και μικροί και μεγάλοι αξιωματούχοι με ειδικά προνόμια και δικαιώματα και, από την άλλη, απλά υποτελή μέλη, αλλά όλα τα μέλη θα είναι ισότιμα τόσον όσον αφορά τα δικαιώματα όσο και τις υποχρεώσεις. Ανάμεσα στις αρχές οργάνωσης και λειτουργίας μιας Αταξικής Οργανώσεις ξεχωρίζουμε τις πιο κάτω, τις οποίες θεωρούμε ως θεμελιώδεις:
Για την ομαλή λειτουργία και ανάπτυξη ενός Μεταρρυθμιστικού και Επαναστατικού Κοινωνικού Κινήματος για μιαν Αταξική Κοινωνία, θεωρούμε αναγκαία την οργάνωση Περιφερικών ή αλλιώς Επιμέρους Οργανώσεων, αλλά και ενός Κεντρικού Οργάνου ή Σώματος. Στις Περιφερικές Οργανώσεις και στο Κεντρικό Όργανο θα πρέπει να παρέχονται από τα μέλη οι αναγκαίοι πόροι και μέσα, έτσι ώστε τα άτομα που θα κατέχουν θέσεις σ' αυτά τα όργανα να ζουν με κάποιο βαθμό άνεσης για να μπορούν να ασκούν με επιτυχία τα καθήκοντά τους. Αντίθετα όμως μ' αυτό που συμβαίνει στις κοινωνικές οργανώσεις που λειτουργούν με βάση τις αρχές οργάνωσης και λειτουργίας της ταξικής κοινωνίας, τα μέσα και οι πόροι που θα συγκεντρώνονται στο Κεντρικό Όργανο, δεν θα χρησιμοποιούνται από τα άτομα που θα κατέχουν υπεύθυνες σ' αυτό θέσεις για την άσκηση εξουσίας πάνω στα μέλη, με το να βγάζουν οι ίδιοι αποφάσεις και να υποχρεώνουν άλλους να τις εφαρμόσουν ασκώντας κάποια μορφή βίας ή εξαναγκασμού, αλλά για να εξασφαλίζουν στην πράξη την εφαρμογή των αρχών οργάνωσης και λειτουργίας του Κινήματος για μιαν Αταξική Κοινωνία.
|
4. Για τα βασικά καθήκοντα και υποχρεώσεις του Κεντρικού Οργάνου του Κινήματος για μιαν Αταξική Κοινωνία
Κάθε μέλος του κινήματος και η κοινωνία γενικά θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα ελεύθερης και απρόσκοπτης πρόσβασης στην Ηλεκτρονική Τράπεζα Γνώσεων και Πληροφοριών και στα Έντυπά του, για να μπορεί απρόσκοπτα και ελεύθερα να παίρνει τις αληθινές γνώσεις και πληροφορίες που χρειάζεται, για να διαμορφώσει ολοκληρωμένες αντιλήψεις και να διαμορφώσει ολοκληρωμένες απόψεις για κάποιο θέμα.
|
5. Για τα Μέλη του Κινήματος για μιαν Αταξική Κοινωνία
Αναγνωρίζουμε ότι κατά τη Φάση Δημιουργίας της Αταξικής Κοινωνίας και των Αρχικών Οργανώσεων του Παγκόσμιου Κινήματος, κάθε Μέλος του Κινήματος για μιαν Αταξική Κοινωνία θα βρίσκεται σε μιαν αντιθετική κατάσταση, δηλαδή θα πρέπει να ζει και να παίζει έναν άχαρο αντιθετικό ρόλο:
Συνεπώς στη συνείδηση και στη ψυχή κάθε Μέλους του Κινήματος για μιαν Αταξική Κοινωνία θα διεξάγεται ένας αδυσώπητος αγώνας ανάμεσα σε δύο αντίθετες τάσεις: στη τάση για να υιοθετεί ή να απορρίπτει ιδέες και πρακτικές της Ταξικής Κοινωνίας, και στη τάση να υιοθετεί ή να απορρίπτει ιδέες και πρακτικές που θα προωθούν την επικράτηση των αρχών της Αταξικής Κοινωνίας. Μια από τις κύριες προκλήσεις που θα αντιμετωπίζει κάθε άνθρωπος είναι το γεγονός ότι αν αρνηθεί την Ταξική Κοινωνία, αυτό θα συνεπάγεται και την άρνησή του να γίνει κάποτε εκατομμυριούχος ή να κατακτήσει κάποια θέση εξουσίας σε μια επιμέρους ταξική κοινωνική οργάνωση ή στο κράτος για να εξουσιάζει άλλα άτομα και να απολαμβάνει τα οποιαδήποτε προνόμια, αγαθά και υπηρεσίες προβλέπουν οι αρχές οργάνωσης και λειτουργίας της ταξικής κοινωνίας για τις διάφορες συγκεκριμένες θέσεις εξουσίας. Θα πρέπει όμως να σημειώσουμε ότι σε μια Ταξική Κοινωνία, οι πιθανότητες που έχουν τα άτομα γενικά, και οι νέοι ιδιαίτερα, για να γίνουν εκατομμυριούχοι ή να αναρριχηθούν σε μια αξιόλογη θέση εξουσίας είναι ελάχιστες, για τον απλό λόγο ότι οι μεν ευκαιρίες για να γίνει κανείς εκατομμυριούχος είναι στατιστικά ελάχιστες και ο δε αριθμός των αξιόλογων θέσεων εξουσίας είναι πραγματικά πολύ περιορισμένος. Αν όμως η παρούσα γενιά των Μελών του Κινήματος για μιαν Αταξική Κοινωνία δεν θα θρέψει ή αλλιώς δε θα απολαύσει όλα τα καλά που θα προσφέρει στους ανθρώπους χωρίς εξαίρεση μια ολοκληρωμένη Αταξική Κοινωνία στο καθολικό επίπεδο οργάνωσης της ανθρωπότητας, (δηλαδή σε Παγκόσμιο Επίπεδο) θα απολαμβάνουν τουλάχιστον σε μερικό επίπεδο τα καλά που θα τους προσφέρει το Κίνημα για μια Αταξική Κοινωνία. Οραματιζόμαστε πως κάθε άτομο, ως Μέλος του Κινήματος για μιαν Αταξική Κοινωνία:
|
6. Για τις Ανάγκες Οργάνωσης και Λειτουργίας του Κινήματος
Για να επικρατήσει σ' όλη τη Γη ένα Πανανθρώπινο Κίνημα, θα πρέπει να αποκτήσει ένα κοινό μέσο επικοινωνίας παγκόσμιας εμβέλειας και μια κοινή γλώσσα.
Η ταπεινή μου γνώμη είναι ότι εκ των πραγμάτων φαίνεται ότι η αγγλική γλώσσα τείνει να επικρατήσει σε πανανθρώπινο επίπεδο ως η κοινή γλώσσα των ανθρώπων. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι αναγκαία θα αντικαταστήσει σύντομα όλες τις άλλες γλώσσες. Στον αγώνα για επικράτηση θα συνεχίσουν να συνυπάρχουν για ακόμα ένα μεγάλο χρονικό διάστημα πολλές διεθνείς και εθνικές γλώσσες. Συνεπώς όσο θα υπάρχουν πολλές γλώσσες τα άτομα που δεν θα μιλούν, δε θα διαβάζουν και δεν θα καταλαβαίνουν την κοινή γλώσσα θα βρίσκονται σε μειονεκτική θέση έναντι εκείνων που την μιλούν, την γράφουν και την καταλαβαίνουν. Το θέμα μετάφρασης από τις διάφορες γλώσσες στην κοινή γλώσσα, που θα επιλεγεί από το Κίνημα, καθίσταται ένα από τα πλέον σοβαρά προβλήματα που θα καλεστεί να επιλύσει κατά το αρχικό στάδιο της λειτουργίας του το Κίνημα για την Αταξική Κοινωνία. Τα Μέλη του Κινήματος θα πρέπει να ενθαρρύνονται να μαθαίνουν την κοινή γλώσσα που θα αποφασίσει να υιοθετήσει το Κίνημα και το Κίνημα θα πρέπει να βρει τρόπους και μέσα που θα βοηθούν τα μέλη του να μαθαίνουν την κοινή γλώσσα.
|
7. Γιατί η Μετάβαση από την Ταξική στην Αταξική Κοινωνία είναι αναγκαία και δυνατή;
Η μελέτη της Ανοδικής Πορείας Ανάπτυξης της Ανθρωπότητας με βάση τη διαλεκτική λογική, δεν αφήνει ίχνος αμφιβολίας ότι, το ταξικό κοινωνικό σύστημα είναι προσωρινό και μεταβατικό και ότι, μπορεί να αντικατασταθεί από το αντίθετό του, από το αταξικό κοινωνικό σύστημα. Όλοι οι αντικειμενικοί παράγοντες που καθορίζουν την ανοδική πορεία ανάπτυξη της κοινωνίας στο καθολικό επίπεδο οργάνωσης της ανθρωπότητας, τόσο στη βάση της όσο και στο εποικοδόμημα της, μας δείχνουν ότι οι δυνατότητες περάσματος από την ταξική στην αταξική κοινωνία ενισχύονται όλο και πιο πολύ σε βάρος της διατήρησής του ισχύοντος συστήματος, πράγμα που σημαίνει ότι στο σύντομο μέλλον η δυνατότητα αυτή μπορεί να μετατραπεί σε πραγματικότητα. Από την άλλη είναι ολοφάνερο ότι όλο και πιο πολύ ενισχύεται η συνείδηση σε όλο και περισσότερους ανθρώπους ότι, η ρύθμιση των προτσές της παραγωγής και των ανταλλαγών και γενικά των κοινωνικών υποθέσεων που αναφύονται στα διάφορα επίπεδα οργάνωσης της ταξικής κοινωνίας, δεν μπορεί να είναι αποκλειστική υπόθεση ενός ή μερικών προσώπων. Είναι ολοφάνερο στον καθένα ότι σε σχέση με παλαιότερες εποχές όλο και περισσότερα πρόσωπα, όλο και περισσότερες επιμέρους οργανώσεις εμπλέκονται στις διαδικασίες εξεύρεσης λύσεων στα αναφυόμενα προβλήματα, είτε αυτά ανήκουν στην οικονομία, είτε στην πολιτική είτε στον λεγόμενο πνευματικό πολιτισμό. Θα πρέπει να περάσει ανεπίστρεπτα η παλαιά αρχή: "αποφασίζω και διατάσσω". Κανείς δεν αισθάνεται ευτυχισμένος όταν συνεχώς νιώθει ότι αποτελεί όργανο κάποιου άλλου ή άλλων που συνεχώς τον διατάσσουν τι να κάνει. Η εμπλοκή όλων των μελών μιας επιμέρους κοινωνικής οργάνωσης σε διαδικασίες για το πάρσιμο αποφάσεων που αφορούν κοινούς στόχους και επιδιώξεις δεν είναι σήμερα αδιανόητη πρακτική και δεν είναι κανένα ακατόρθωτο εγχείρημα. Αντίθετα, με τη χρήση των σημερινών μέσων και μεθόδων επικοινωνίας και οργάνωσης και με τις αποκτημένες εμπειρίες, η καθολική συμμετοχή των μελών μιας επιμέρους οργάνωσης σε διαδικασίες παρσίματος αποφάσεων μπορεί να μετατραπεί σε μια εύκολη και γρήγορη ρουτίνα. Φτάνει να υπάρχει η θέληση και να γίνουν οι κατάλληλες διευθετήσεις. Το μεγάλο πρόβλημα είναι η υιοθέτηση της αρχής για την ισότιμη συμμετοχή όλων των μελών μιας επιμέρους κοινωνικής οργάνωσης και γενικά της κοινωνίας στις διαδικασίες υλοποίησης των αποφάσεων, δηλαδή στην πρακτική δουλειά, γεγονός που θα εξαναγκάσει τους σημερινούς προνομιούχους, δηλαδή αυτούς που σήμερα παίρνουν τις αποφάσεις ή αλλιώς που διαχειρίζονται τις παραγωγικές μονάδες και τις άλλες κοινές υποθέσεις στο εποικοδόμημα, στην ανάληψη χειρωνακτικών εργασιών. Το πρόβλημα αυτό υπάρχει λόγω του διαχωρισμού της πνευματικής από την χειρωνακτική εργασία. Η πνευματική εργασία είχε διαχωριστεί από την χειρωνακτική εργασία κατά την αρχική βαθμίδα της ταξικής κοινωνίας, πριν από πεντέξι χιλιάδες χρόνια και συνεχίζεται μέχρι τις μέρες σε μια πολύ εκτεταμένη κλίμακα σε σχέση με προηγούμενες εποχές, στη βάση του κοινωνικού οικοδομήματος, δηλαδή στην παραγωγή. Ο διαχωρισμός της πνευματικής από την χειρωνακτική εργασία στη παραγωγή, υπονοεί ότι ο πνευματικά εργαζόμενος δεν εργάζεται χειρωνακτικά στα προτσές της παραγωγής. Έγινε δε δυνατός, λόγω του καταμερισμού της κοινωνικοποιημένης εργασίας σε γεωργία, σε κτηνοτροφία και σε βιοτεχνικά επαγγέλματα, που είχαν ως συνεπακόλουθο την εμφάνιση της ανάγκης για ανταλλαγές προϊόντων [αρχικά με φυσικό τρόπο (αγαθό με αγαθό) και αργότερα με τη διαμεσολάβηση του χρήματος (εμπόριο)] και λόγω της εμφάνισης της ατομικής μορφής ιδιοκτησίας στα μέσα παραγωγής και στα προϊόντα της παραγωγής, που έδινε τη δυνατότητα σε ένα ή σε μερικά άτομα - τους ιδιοκτήτες - μιας κοινωνικής παραγωγικής μονάδας ή μιας εμπορικής επιχείρησης να συγκεντρώνουν στα χέρια τους μεγάλες περιουσίες που τους εξασφάλιζαν τη δυνατότητα να μην ασχολούνται με χειρωνακτικές εργασίες (ιδιαίτερα στην παραγωγή υλικών αγαθών), αλλά να ασχολούνται αποκλειστικά με πνευματική εργασία, ήτοι με την διοίκηση ή διεύθυνση των χειρωνακτικά εργαζόμενων, οι οποίοι αρχικά ήταν δούλοι, μετά δουλοπάροικοι και μετά μισθωτοί εργαζόμενοι αγρότες, κτηνοτρόφοι, βιομηχανικοί τεχνίτες και εργάτες και υπάλληλοι στις εμπορικές και τις χρηματιστικές επιχειρήσεις και στις υπηρεσίες. Με την εμφάνιση του ταξικού Κράτους και των άλλων επιμέρους ταξικών κοινωνικών οργανώσεων στις δουλοκτητικές κοινωνίες, επεκτάθηκε ο διαχωρισμός της πνευματικής από την χειρωνακτική εργασία και στις δομές του εποικοδομήματος, με τη δημιουργία της μιας θέσης εξουσίας μετά την άλλη, τις οποίες κατελάμβαναν άτομα που δεν εργάζονταν χειρωνακτικά, αλλά πνευματικά ως πολιτικοί, στρατιωτικοί, αστυνομικοί, δικαστικοί, θρησκευτικοί ηγέτες, κομματικοί ηγέτες, πρόεδροι, γραμματείς και σύμβουλοι στην μια επιμέρους κοινωνική οργάνωσης μετά την άλλη. Σήμερα υπολογίζεται ότι μόνο ένα μικρό ποσοστό των ικανών για εργασία ατόμων, που στις αναπτυγμένες χώρες κυμαίνεται μεταξύ του 10% και του15%, εργάζεται χειρωνακτικά στην παραγωγή υλικών αγαθών και προμηθεύει υλικά αγαθά τόσο για τις δικές του ανάγκες όσο για τις ανάγκες των πνευματικά εργαζόμενων και γενικά όλης της κοινωνίας. Η επιστημονική και τεχνολογική ανάπτυξη κατά τον 20ό Αιώνα εισήγαγε και εισάγει όλο και νέα ημι-αυτόματα και αυτόματα μηχανήματα στους διάφορους τομείς της παραγωγής και στις διάφορες δομές του εποικοδομήματος (κρατικές και ιδιωτικές) με αποτέλεσμα να ελαττώνεται βαθμιαία ο αριθμός των καθαρά χειρωνακτών εργαζόμενων και παραδοσιακών τεχνικών. Το σχετικό ποσοστό της πραγματικά παραγωγικής τάξης (της εργατικής τάξης στην παραγωγή) συνεχώς και ελαττώνεται. Όσο και όπου η κοινωνική παραγωγή δεν θα διεξάγεται με αυτοματοποιημένες μεθόδους από μηχανήματα και θα απαιτεί χειρωνακτική εργασία, θα συνεχίζεται η ύπαρξη χειρωνακτικά εργαζόμενων ανθρώπων και ανθρώπων που θα εργάζονται μόνο πνευματικά, δηλαδή ανθρώπων που θα διαχειρίζονται τους χειρωνακτικά εργαζόμενους με κάποια μορφή διεύθυνσης, δηλαδή θα τους διοικούν, θα βγάζουν αποφάσεις για λογαριασμό τους και θα τους εξαναγκάζουν να τις υλοποιούν, με το να χρησιμοποιούν εργαλεία και μηχανήματα στα παραγωγικά προτσές και στις υπηρεσίες ή όπλα και άλλα μέσα άσκησης κάποιας μορφής βίας ή εξαναγκασμού στην περίπτωση των δομών του εποικοδομήματος. Παρόλο τούτο, το μεγάλο αυτό πρόβλημα του διαχωρισμού των ανθρώπων σε πνευματικά και σε χειρωνακτικά εργαζόμενους, δεν είναι αξεπέραστο. Η ίδια η ανοδική πορεία ανάπτυξης της κοινωνικοποιημένης παραγωγής τείνει να το ξεπεράσει και να καταργήσει τη αντίθεση που έχει δημιουργηθεί ανάμεσα σε πνευματικά και σε χειρωνακτικά εργαζόμενους. Η εισαγωγή στο ένα τομέα της παραγωγής και των υπηρεσιών μετά τον άλλο, υψηλής τεχνολογίας και διαδικασιών αυτοματοποίησης φέρνει μαζί της την ενοποίηση της πνευματικής με τη χειρωνακτική εργασία στο ίδιο πρόσωπο. Στην περίπτωση αυτή η χειρωνακτική εργασία των επιστημόνων, των τεχνολόγων και των τεχνικών που διαχειρίζονται και διευθύνουν αυτόματες μηχανές και εργοστάσια δεν ταυτίζεται ποιοτικά και ποσοτικά με την χειρωνακτική εργασία των εργατών που χρησιμοποιούν εργαλεία και μη-αυτόματες μηχανές. Η ενοποιημένη, στο ίδιο πρόσωπο, πνευματική και χειρωνακτική εργασία που εισάγεται με τις νέες τεχνολογίες και η οποία θα καθιερωθεί πλήρως στην αταξική κοινωνία, δεν θα έχει καμιά σχέση είτε με την πνευματική εργασία που εκτελούν οι πνευματικά εργαζόμενοι είτε με την χειρωνακτική εργασία που εκτελούν οι χειρωνακτικά εργαζόμενοι στην ταξική κοινωνία. Παράλληλα ο πνευματικά και χειρωνακτικά εργαζόμενος στην αυτοματοποιημένη παραγωγή δεν θα έχει καμιά σχέση είτε με τον σημερινό πνευματικό εργαζόμενο που διαχειρίζεται ανθρώπους είτε με τον χειρωνακτικά εργαζόμενο που υλοποιεί τις αποφάσεις των πνευματικά εργαζόμενων προϊστάμενών του. Καμιά σύγκριση δεν θα μπορεί να γίνει ανάμεσα στους δύο τύπους εργαζόμενων ανθρώπων, γιατί δεν υπάρχουν κοινά κριτήρια. Πρόκειται για δύο εντελώς διαφορετικές ποιότητες εργασίας. Συνεπώς όσο η εισαγωγή της ενοποιημένης στο ίδιο άτομο πνευματικής και χειρωνακτικής εργασίας σε όλο και περισσότερους τομείς της παραγωγής και των υπηρεσιών θα επεκτείνεται, τόσο πιο πολύ θα καταργεί βαθμιαία μιαν από τις θεμελιώδεις αντιθέσεις της ταξικής κοινωνίας, την αντίθεση ανάμεσα στην χειρωνακτική και την πνευματική εργασία, η οποία χωρίζει τους ανθρώπους σε δύο βασικά ανταγωνιστικά κοινωνικά στρώματα: στους πνευματικά και στους χειρωνακτικά εργαζόμενους. Όπου η αυτοματοποιημένη παραγωγή θα αντικαθιστά υφιστάμενες μεθόδους παραγωγής, όπου δηλαδή οι αυτοματοποιημένες μηχανές θα αντικαθιστούν ολοένα την ανθρώπινη χειρωνακτική εργασία, η ανάγκη διαχείρισης ανθρώπων από άλλους ανθρώπους στην παραγωγή θα εκλείψει αντικειμενικά και στη θέση της θα εμφανιστεί η ανάγκη διαχείρισης αυτόματων μηχανών (ρομπότ) και πολύπλοκων αυτοματοποιημένων προτσές παραγωγής. Αυτές οι επαναστατικές αλλαγές στη βάση της κοινωνίας - δηλαδή στις σχέσεις παραγωγής - θα αντανακλασθούν αναγκαία και στα διάφορα επίπεδα οργάνωσης του εποικοδομήματος, επιφέροντας σ' αυτά ριζικές ποιοτικές αλλαγές στους τρόπους οργάνωσης και λειτουργίας τους, και θα επιβάλουν την κυριαρχία μιας νέας ποιότητας στις κοινωνικές σχέσεις σε όλα τα επίπεδα οργάνωσης της κοινωνίας. Η μεγάλη ευθύνη για την ανοδική πορεία ανάπτυξης της αυτοματοποιημένης παραγωγής πέφτει στους ώμους των επιστημόνων και των τεχνολόγων, που και στη δική τους περίπτωση φαίνεται ότι, η επιστήμη και η τεχνολογία θα ενοποιούνται στο ίδιο άτομο, μετατρέποντας το άτομο σε επιστήμονα-τεχνολόγο. Αν και όταν απ' αυτές τις δυνάμεις - τους επιστήμονες-τεχνολόγους - ξεχωρίσουν άτομα που θα αποφασίσουν να πάρουν πρωτοβουλία για την ίδρυση επιμέρους οργανώσεων του Κινήματος για μιαν Αταξική Κοινωνία, τότε είναι σίγουρο ότι το Κίνημα για μιαν Αταξική Κοινωνία θα εξαπλωθεί σύντομα σε Παγκόσμια Κλίμακα. Κυκλοφορούν ήδη πληροφορίες ότι σε πολλές παραγωγικές μονάδες οι αποφάσεις παίρνονται συλλογικά από πολλά άτομα που έχουν επιστημονική και τεχνολογική κατάρτιση.
|
8. Δυσκολίες για το Πάρσιμο Προσωπικής Απόφασης
Μπροστά στην πρόκληση να επιλέξει κανείς ανάμεσα στις αρχές οργάνωσης και λειτουργίας της ταξικής κοινωνίας και στις αρχές οργάνωσης και λειτουργίας της αταξικής κοινωνίας θα αντιμετωπίσει πολλά συνειδησιακά και ψυχικά προβλήματα. Ο καθένας μας βρίσκεται συνδεδεμένος με διάφορους δεσμούς με ένα αριθμό προσώπων, που κι αυτά τα πρόσωπα, όπως εμείς οι ίδιοι, έχουν εκπαιδευτεί και έχουν συνηθίσει να συμπεριφέρονται και να δρουν με βάση τις αρχές και τους κανόνες της ταξικής κοινωνίας και να διαμορφώνουν ατομικούς σκοπούς και οράματα που μπορεί με πολλή τύχη και πολλή προσπάθεια να πραγματοποιήσουν στα πλαίσια οργάνωσης και λειτουργίας της ταξικής κοινωνίας. Ο καθένας μας συνδέεται επίσης με επιμέρους οργανώσεις που έχουν ταξικό χαρακτήρα, που λειτουργούν δηλαδή με τις αρχές και τους κανόνες οργάνωσης της ταξικής κοινωνίας. Τέτοιες οργανώσεις είναι οι παραγωγικές μονάδες, οι εμπορικές επιχειρήσεις, οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, τα τραπεζικά και τα ασφαλιστικά ιδρύματα, τα πολιτικά κόμματα, τα κρατικά σώματα και όργανα, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, οι επαγγελματικές οργανώσεις, τα αθλητικά σωματεία, οι εκκλησίες, τα ΜΜΕ, τα λεγόμενα φιλανθρωπικά ιδρύματα, κ.ά. Αναγνωρίζουμε ότι δεν είναι εύκολο πράγμα να αρνηθεί κανείς αρχές και κανόνες συμπεριφοράς καθώς και οράματα που του έχουν γίνει βίωμα και που θεωρούνται γενικά αποδεχτές νόρμες ζωής στη σημερινή ταξική κοινωνία. Αναγνωρίζουμε ότι δεν είναι εύκολο πράγμα να αρνηθεί κανείς πρόσωπα και οργανώσεις, με τα οποία και με τις οποίες συνδέεται με ισχυρούς δεσμούς αλληλεξάρτησης. Αναγνωρίζουμε ότι δεν είναι εύκολο πράγμα να απαγκιστρωθεί κανείς από χρηματικές, υλικές, ηθικές και οικογενειακές υποχρεώσεις προς πρόσωπα και προς οργανώσεις, υποχρεώσεις που τον κρατούν δεμένο χειροπόδαρα και που καθορίζουν την συνείδηση και τις επιλογές του ως προς τη συμπεριφορά του, ως προς τις πράξεις του, ως προς τις δραστηριότητές του, ως προς τις προσδοκίες του, ως προς τα οράματά του, ως προς τις θέσεις του έναντι παλαιών και νέων καταστάσεων, έναντι παλαιών και νέων προκλήσεων. Αναγνωρίζουμε ότι η άρνηση των αρχών οργάνωσης και λειτουργίας της ταξικής κοινωνίας και η υιοθέτηση των αρχών οργάνωσης και λειτουργίας της αταξικής κοινωνίας συνιστά για τον καθένα μια μεγάλη προσωπική επανάσταση, μιαν ατομική συνειδησιακή επανάσταση που θα ακολουθηθεί από μια σειρά ψυχολογικών διαταραχών τόσο για το ίδιο το επαναστατημένο πρόσωπο όσο και για τα συνδεόμενα μ' αυτό πρόσωπα και οργανώσεις. Ας μη ξεχνούμε όμως ότι, συνειδησιακές διαταραχές μας προκαλούν κάθε λίγο και λιγάκι οι πρακτικές και τα συμβάντα που πληροφορούμαστε από τα ΜΜΕ. Αναγνωρίζουμε ότι ενδόμυχα ο καθένας θα αντιδράσει στην πρόκληση με διστακτικότητα, με πολλή κριτική σκέψη, με αμφιβολία ως προς τη δυνατότητα οργάνωσης και λειτουργίας μιας Αταξικής Οργάνωσης. Πολλοί θα αντιδράσουν απερίσκεπτα με απλή άρνηση και πολλοί - ιδιαίτερα όσοι νιώθουν ότι ανήκουν στην κυρίαρχη τάξη - δυνατόν να αντιδράσουν με φανερή εχθρική διάθεση. Η υιοθέτηση των αρχών οργάνωσης και λειτουργίας της αταξικής κοινωνίας, υποθέτουμε ότι προϋποθέτει ψηλό βαθμό συνείδησης της ανάγκης για υλοποίησή τους, προϋποθέτει πολλές γνώσεις και επίσης το αίσθημα του δικαιώματος και της ικανότητας να παίρνει μέρος κανείς στις διαδικασίες παρσίματος αποφάσεων για τα κοινωνικά ζητήματα, είτε αυτά αφορούν τα στενά πλαίσια μιας επιμέρους κοινωνικής οργάνωσης, είτε του Κράτους είτε ολόκληρης της Ανθρωπότητας. Αναγνωρίζουμε, όμως, επίσης ότι οι άνθρωποι εύκολα αναγνωρίζουν κάτι το ανώτερο, κάτι το ευγενές, κάτι που απόκρυφα το έχουν επιθυμήσει πολλές φορές, αλλά δεν είχαν την ευκαιρία να το βιώσουν οι ίδιοι. Εκείνο, λοιπόν, που απαιτείτε στην αρχή είναι η πρώτη μικρή και απλή οργάνωση που θα οργανωθεί και θα λειτουργήσει με βάση τις αρχές της αταξικής κοινωνίας. Μια αρχική οργάνωση, όσο απλή και μικρή κι αν θα είναι, που θα δώσει το παρών της στο κοινωνικό γίγνεσθαι και θα δώσει δείγματα γραφής της λειτουργικότητας της αταξικής κοινωνίας θα γίνει το παράδειγμα προς μίμηση. Πολλοί, που έχουν ήδη εκφράσει υποστήριξη στη προσπάθεια για τη μετάβαση από την ταξική στην αταξική κοινωνία, περιμένουν να δούν ότι πράγματι στην πράξη μπορεί να οργανωθεί και να λειτουργήσει κοινωνική οργάνωση με βάση τις αρχές οργάνωσης και λειτουργίας της αταξικής κοινωνίας, προτού ενταχθούν σ' αυτή και δραστηριοποιηθούν. Αυτό που ζητείται αρχικά είναι μια φούχτα πρωτοπόρων επιστημόνων, τεχνολόγων, φιλόσοφων, φοιτητών, τεχνιτών και καλλιτεχνών και άλλων ωφέλιμα εργαζόμενων ατόμων, που δεν έχουν διαμορφώσει τη φιλοδοξία να γίνουν εξουσιαστές άλλων ανθρώπων, και οι οποίοι αφού συνειδητοποιήσουν την ανάγκη της εγκαθίδρυσης αταξικής κοινωνίας, θα οργανωθούν στην πρώτη μικρή απλή οργάνωση για την αταξική κοινωνία. Στην αρχή θα βρουν δυσκολίες. Στην πορεία όμως θα αποκτήσουν πείρα, θα διαμορφώσουν θέσεις, θα διαμορφώσουν στάσεις και θα ακολουθούν πρακτικές και συμπεριφορές που θα τους ανεβάσουν σε ένα ανώτερο επίπεδο ύπαρξης, σε ένα ανώτερο πολιτισμικό επίπεδο, σε ένα επίπεδο ύπαρξης και δράσης που θα τους κάνει να νιώθουν και πραγματικά θα είναι ανώτεροι πολιτισμικά άνθρωποι. Η αταξική κοινωνία θα χαρακτηρίζεται από ανώτερους πολιτισμικά ανθρώπους. Οι ανώτεροι, όμως, πολιτισμικά άνθρωποι δεν γεννιούνται έτοιμοι. Το πολιτισμικό επίπεδο στο οποίο μπορεί να φτάσουν οι άνθρωποι, κατά την ατομική τους πορεία ανάπτυξης, καθορίζεται από το πολιτισμικό επίπεδο στο οποίο έχει φτάσει η συγκεκριμένη οργανωμένη κοινωνία στην οποία ζουν, κατά τη δική της Ιδιαίτερη Πορεία Ανάπτυξης. Το συγκεκριμένο πολιτισμικό επίπεδο, στο οποίο έχουν φτάσει, τουλάχιστον στις αναπτυγμένες χώρες, δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας ανώτερων πολιτισμικά ανθρώπων, υπό την προϋπόθεση ότι θα αρχίσουν να δρουν και να συμπεριφέρονται ως μέλη μιας κοινωνικής οργάνωσης που θα είναι οργανωμένη και θα λειτουργεί με βάση τις αρχές της αταξικής κοινωνίας.
Τα πιο πάνω αποτελούν αρχικές συνοπτικές ιδέες και σκέψεις του Χαμπή Κιατίπη για μιαν Αταξική Κοινωνία που θα λειτουργεί απαραίτητα με βάση της αρχές της Άμεσης Δημοκρατίας, καθώς και για την οργάνωση ενός πανανθρώπινου Κινήματος που θα αγωνιστεί για την πραγματοποίησή της. Οι ιδέες και σκέψεις αυτές έχουν βγει μετά από πολύχρονες μελέτες και μετά από πολύχρονη συμμετοχή σε οργανώσεις και κινήματα που σκόπευαν στην ανατροπή του παρόντος κοινωνικού συστήματος και την αντικατάστασή του με τον σοσιαλισμό - κομμουνισμό. Η αποτυχία των μέχρι τούδε προσπαθειών για την κατάργηση του καπιταλιστικού συστήματος και την εγκαθίδρυση της αταξικής κοινωνίας, οφείλεται στο γεγονός ότι οι οργανώσεις, τα κόμματα και τα κινήματα που αγωνίστηκαν γι' αυτό το σκοπό ήταν οργανωμένα με βάση τις αρχές οργάνωσης και λειτουργίας της ταξικής κοινωνίας και όχι της αταξικής κοινωνίας, και ως εκ τούτου, παρήγαγαν και αναπαρήγαγαν οι ίδιες ταξικές αντιθέσεις τόσο μέσα στις ίδιες τις δομές τους, όσο και στις κοινωνίες όπου είχαν επικρατήσει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, με αποτέλεσμα να επιφέρουν μόνο επουσιώδες αλλαγές τόσο στον τρόπο οργάνωσης της παραγωγής και των ανταλλαγών, όσο και στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας του εποικοδομήματος (του κράτους, των επιμέρους κοινωνικών οργανώσεων, τους τρόπου παραγωγής και διασποράς πνευματικών πολιτισμικών αξιών κλπ).
|
Χαμπής Κιατίπης, Λευκωσία, 1 Νοεμβρίου, 1998
|